Kiedy Twoja osobowość powinna być osobowością Twojej marki?

Silna, rozpoznawalna marka powinna mieć unikatową osobowość. Wiesz, że udało Ci się ją stworzyć, jeżeli myśląc o marce potrafisz ją sobie wyobrazić jako osobę. Wiedzą to wielkie marki, które wydają ogromne sumy na marketing. Jednak jest wiele rzeczy, które możesz zrobić bez ogromnego budżetu.

W celu stworzenia mocnej marki, która zapada w pamięć musisz jasno zdefiniować jej osobowość, dzięki temu cały Twój marketing i branding będzie mógł być z nią spójny.

Jak rozgryźć ten temat?

stworzenie persony marki – ćwiczenie.

Zaczynając prace nad nową identyfikacją wizualną, wysyłam klientom formularz z szeregiem pytań. Wiele z nich ma mi pomóc poznać osobowość marki, nad którą będziemy pracować. To kluczowy etap i od niego zależy w jakim kierunku wizualnie projekt się rozwinie. Poniżej wymieniłam kilka pytań, które możesz sobie zadać, aby zacząć ten proces:

 

    1. Jakie byłyby cechy osobowości Twojej marki, gdyby była człowiekiem?
      Będzie spokojna, eteryczna czy może energiczna i zadziorna?
    2. Jak się ubiera?
      Jakie kroje, kolory, styl ubrań wybrałaby Twoja marka?
    3. Co robi w wolnym czasie?
      Jak spędza czas, czym się zajmuje i fascynuje.

To ćwiczenie jest pomocne, ponieważ pomoże Ci myśleć o Twojej działalności w nowy, inny sposób. Może sprawić, że odkryjesz elementy, które w innym przypadku nie przyszłyby Ci do głowy.

Zauważyłam, że wielu klientów na podobne pytania odpowiada w taki sposób jakby marka miała ich osobowość. Ciężko postawić granice między nami, a naszą marką, szczególnie gdy sami ją tworzymy i tworzymy ją dla osób podobnych do nas. Dla części biznesów takie podejście będzie odpowiednie, ale nie dla wszystkich.

Kiedy Twoja osobowość może być też osobowością Twojej marki?

Jednoosobowa marka.

 Jeśli prowadzić swoją działalność samodzielnie bardzo łatwo przekazać swoją osobowość marce. To może być dobra decyzja, jeżeli budujesz wizerunek wokół tego kim jesteś albo gdy pracujesz bezpośrednio ze swoimi klientami.

W mocno nasyconych branżach Twoje unikatowe cechy będą często jedynym co odróżni Cię od konkurencji. To ważne, aby nie bać się pokazać nawet swoich dziwactw i nietypowych upodobań, które sprawiają, że jesteś sobą.

Takie podejście sprawi, że Twój biznes się wyróżni i będzie unikatowy.

 

Wieloosobowa marka.

Jeżeli masz partnera w biznesie lub pracujesz w wieloosobowym zespole, wówczas lepszym podejściem może okazać się stworzenie osobowości marki, która nie będzie czerpać bezpośrednio z jednego członka zespołu. W takim przypadku możesz myśleć o swoim biznesie jak o Twoim dziecku – kimś bliskim, ale innym, niezależnym człowieku, który ma swój własny zestaw cech i upodobań.

Tak jak dzieci są podobne do rodziców tak też naturalnym będzie, że marka przejmie niektóre cechy członków zespołu, ale nadal będzie miała swoją unikatową osobowość.

 

Usługi świadczone osobiście.

Jeżeli w swoim biznesie jesteś osobą, która bezpośrednio będzie świadczyć usługi, zwykle dobrym rozwiązaniem będzie obdarowanie swojej marki własną osobowością. Będzie to dotyczyło np. trenerów i coachów, którzy pracują w bardzo bliskiej relacji ze swoimi klientami, ale również osób organizujących śluby czy fotografów spędzających dużo czasu z klientem.

Mając tego typu biznes dla klientów będzie poznać osobę z którą będą spędzać czas i którą zatrudniają. W tego tupu relacjach ważne jest, aby czuć się dobrze w swoim towarzystwie.

Takie podejście może okazać się kluczowym elementem decydującym o tym, czy ktoś zdecyduje się na Twoje usługi. Zwiększa też Twój komfort pracy, ponieważ będziesz przyciągać osoby o podobnych wartościach i usposobieniu.

 

Marka oparta na produktach.

Jeżeli sprzedajesz towary, a nie usługi możesz podejść do tematu w inny sposób. Zwykle zalecałabym, aby taka firma miała swoją własną osobowość, jednak, jeżeli samodzielnie ją tworzysz, może sprawdzić się również przekazanie marce swojej własnej osobowości. Ponieważ klienci kupują produkt, a nie usługę, to jaką jesteś osobą nie będzie miało aż tak dużego wpływu na podjęcie decyzji zakupowej.

Z drugiej strony ludzie uwielbiają poznawać osoby, które stoją za markami i mogą być bardziej skłonni do zakupu, jeżeli poznają Twoją historię.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz jaka droga będzie odpowiednia dla Ciebie. Jeżeli chcesz dokładniej zbadać osobowość swojej marki możesz pobrać arkusz, który wysyłam swoim klientom przed rozpoczęciem współpracy.

POBIERZ Formularz wytycznych do projektu logo i identyfikacji wizualnej.

Po zapisaniu się na Newsletter
otrzymasz hasło do darmowych materiałów w bibliotece.

Zapisujesz się na newsletter. Od czasu do czasu wyślę do Ciebie wiadomość. W każdej chwili możesz się wypisać.

autoresponder system powered by FreshMail

Daj znać czy ten wpis rozjaśnił Ci temat?

MINI BRAND SHOP

Gotowe wzory wizytówek, podziękowań i innej papeterii firmowej.

autorka bloga

karolina krysztofiak

Uwielbiam białą kawę, a w życiu cenię sobie umiar. Od 2015 roku prowadzę studio kreatywne projektując identyfikację wizualną oraz strony www, a w 2018 roku swoją premierę miał Mini Brand Shop, czyli mój sklep z personalizowaną papeterią firmową.

Zarezerwuj termin współpracy

Napisz kilka słów o swoim projekcie i jak mogę Ci pomóc.

Nowe pole

13 + 12 =