Jak uruchomić sklep z e-bookami i produktami cyfrowymi

Ostatnie dni, to powtarzające się pytania związane z tym, jak uruchomić sklep z e-bookami i sprzedaż produktów elektronicznych. Chcecie dzielić się z innymi swoją wiedzą, tylko nie wiecie jak ugryźć to od strony technicznej.

W efekcie tych zapytań przygotowałam bez wątpienia solidne podstawy, dzięki którym możesz stworzyć sklep z e-bookami i innymi produktami cyfrowymi.

Muszę na wstępie zaznaczyć, że jest więcej, niż jeden sposób na uruchomienie sprzedaży produktów cyfrowych, jednakże w tym wpisie skupię się na tym, czego sama używam.

Po pierwsze co mogę zrobić od ręki, to powiedzieć Wam czego potrzebujecie, aby stworzyć sklep internetowy, który umożliwi sprzedaż produktów cyfrowych, np. e-booków.

W tych okolicznościach, w których przyszło nam żyć, mam ochotę zaszyć się pod kołdrą i udawać, że mnie nie ma. Przeczekać i wyjść jak będzie po.

Przede wszystkim ta sytuacja uczy pokory, przypomina o tym, jak kruche może być nasze poczucie bezpieczeństwa oraz to, co jeszcze chwilę temu uważaliśmy za pewnik.

To dobry moment na sprawdzenie jak elastyczni jesteśmy i po wiadomościach, widzę, że wiele osób nie chce siedzieć z założonymi rękami, tylko próbuje działać z tym, co ma. 

TWORZENIE SKLEPU NA WORPRESS

Wracając do tematu – stawianie sklepów internetowych usunęłam ze swojej oferty już jakiś czas temu, ponieważ nie jest to coś, co lubię robić, jednak wychodzę z założenia „nigdy nie mów nigdy”. Sklepów do oferty nie przywracam na tę chwilę, jednak chcę podzielić się z Wami tym, co wiem i pomóc ruszyć z tematem.

Zajmowałam się tworzeniem sklepów na WordPress. Jednym z takich projektów był sklep dla Berry Mouse (dziewczyny od dawna same ogarniają sklep i wprowadziły wiele zmian same od czasu zakończenia naszej współpracy) czy też mój własny sklep Mini Brand Shop.

Mam też w nim miejsce do sprzedaży mojej bardzo skromnej puli produktów cyfrowych/wiedzowych. Dlatego narzędzia, o których Wam powiem, będą dotyczyły właśnie sklepu postawionego na WordPress.

nie chcesz czytać? posłuchaj:)

sklep z e-bookami – Podstawy niezbędne do stworzenia sklepu z produktami cyfrowymi

Wiele osób wie z grubsza, czym jest WordPress, hosting czy domena. Wyjaśnię te kwestie najprościej jak potrafię, na wypadek, jeżeli ten artykuł jest dla Ciebie pierwszym punktem styku z tym tematem.

Natomiast jeśli wiesz już o co chodzi, to z tego punktu dowiesz m.in gdzie ja mam hosting i dlaczego.

hosting

Hosting, to miejsce, w którym Twój sklep „zamieszka”. Dzięki niemu osoby korzystające z Internetu będą miały dostęp do niego przez cały czas. W 2017 roku napisałam wpis o tym, na co zwrócić uwagę wybierając hosting pod WordPress, który wciąż jest aktualny.

Jednakże jeśli nie chcesz się wgłębiać w temat, to powiem tylko, że osobiście korzystam z hostingu u Opiekuna Bloga. Chcesz mieć jak najmniej pracy związanej z instalacją WordPressa i przerażają Cię rozbudowane panele dużych firm hostingowych?

W takiej sytuacji nawet nie ma co się zastanawiać się nad innym dostawcą hostingu, niż Opiekun Bloga.

Dokonujesz zakupu jak w zwykłym sklepie internetowym i dostajesz dane dostępowe do swojego WordPressa. Gdy coś niepokojącego się dzieje ze stroną, to u dużych dostawców co najwyżej dostaniesz linka do instrukcji. U Opiekuna Bloga, to oni pomagają i nie zostawiają Cię na lodzie z nierozwiązanym problemem.

Jeśli któraś z moich klientek, np. kupiła hosting wcześniej i chce przy nim zostać, to zawsze w duszy zgrzytam zębami, bo wiem, że w najlepszym przypadku oznacza to dla mnie więcej pracy.

Niech nie zmyli Cię nazwa, Opiekun Bloga. To hosting przygotowany specjalnie pod WordPress, nie tylko pod blogi.

Używając w koszyku kodu zyjkochatworz otrzymasz również 10% rabatu na pierwszy zakup.

DOMENA

Domena, to adres www Twoje strony. U Opiekuna domenę z rozszerzeniem „.pl” dostaniesz gratis, kupując hosting.

Jeżeli masz już domenę w innym miejscu, to nie jest to żadną przeszkodą – nie jest koniecznością, aby domena i hosting była wykupiona w jednym miejscu.

Certyfikat SSL

U dostawcy hostingu możesz uruchomić certyfikat dla swojej strony, który zwiększy jej bezpieczeństwo. U Opiekuna podstawowy certyfikat jest bezpłatny, jednak w przypadku tworzenia sklepu lepiej wybrać opcję, która da Ci lepsze zabezpieczenie.

WordPress

WordPress, to system zarządzania treścią. Mówiąc w skrócie, to oprogramowanie pozwalające tworzyć strony www bez programowania.

Jest bezpłatny, instalujesz go na swoim hostingu. Wielu dostawców hostingu posiada autoinstalatory WordPressa. U wspomnianego Opiekuna Bloga otrzymujesz już zainstalowany WordPress z danymi dostępowymi.

Szablon/motyw

WordPress sam sobie istnieć nie może, ponieważ do jego pełnego działania potrzebujesz szablonu/motywu.

Ilość opcji jest niezliczona. Znajdziesz wiele bezpłatnych i płatnych motywów. Dwa lata temu pisałam, dlaczego korzystam z jednego szablonu, niemniej w tym miejscu muszę wyjaśnić, że nazywanie narzędzia, z którego korzystam „szablonem”, jest dużym uproszczeniem.

Divi od Elegant Themes,  bowiem nie ogranicza nas tak, jak zwykły motyw. Można stworzyć z jego pomocą ogrom różnych rodzajów stron internetowych. To raczej wizualny kreator stron, niż szablon. Divi nie jest niezbędnym elementem całej układanki, jednak jakiś szablon do stworzenia sklepu potrzebujesz.

Ogólnie rzecz biorąc, jeżeli zdecydujesz się na to, z czego ja korzystam, to zapoznaj się z moją usługą konfiguracji strony na WordPress. Dzięki niej możesz mieć dostęp do Divi na korzystnych warunkach.

Krótka prezentacja szablonu DIVI

WooCommerce

WooCommerce – jest to darmowa wtyczka dodająca do WordPress funkcje sklepowe.

Na tym w zasadzie można byłoby zakończyć. Da nam podstawowe funkcje sklepu, w którym klienci mogą płacić nam zwykłym przelewem lub za pomocą PayPal. Znajduje się w oficjalnym repozytorium WordPress, więc nie musisz nic pobierać. Wtyczkę możesz zainstalować bezpośrednio poprzez swój WordPress.

Paypal

PayPal – to jedyna „szybka płatność”, którą można uruchomić bezpośrednio z użyciem WooCommerce. To portal o światowym zasięgu ułatwiający wymianę środków między użytkownikami, czy też przyjmowania płatności.

Minusem jest fakt, że wymaga posiadania konta od obu stron transakcji. Mimo, że w Polsce coraz więcej osób posiada PayPal, to nadal nie jest on u nas bardzo popularny.

W moim sklepie klienci używają PayPal bardzo sporadycznie. Firmowego konta w PayPal najczęściej używam przy współpracy z klientami zza granicy przy realizacji projektów indywidualnych. Nie jest to sposób przyjmowania płatności, na którym w Polsce warto opierać całość transakcji.

Może być jednak pomocny, jeżeli np. przewidujemy, że naszym produktami cyfrowymi mogą być zainteresowani Polacy przebywający za granicą.

Jeżeli chcesz dodać PayPal do swojego sklepu, potrzebujesz konta. Jeśli prowadzisz działalność, to możesz założyć profil firmowy.

Automatyzacja sprzedaży produktów cyfrowych

W tej części wpisu powiem Ci o tym, jak możesz ułatwić sobie życie i sprawić, aby Twój udział w procesie sprzedaży nie był potrzebny. Nie są to elementy niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży i jeżeli zależy Ci na czasie, to możesz je wdrożyć w drugim etapie, nawet jeżeli sklep będzie już działał.

przelewy24

Tak jak wspomniałam, WooCommerce daje możliwość przyjmowania płatności przelewem tradycyjnym. Chociaż to „przyjmowanie” ogranicza się do tego, że klient otrzyma dane do wykonania przelewu. Po Twojej stronie zostanie weryfikacja tego, czy przelew dotarł.

Z doświadczeń w moim sklepie mogę powiedzieć, że zamówienia, w których jako forma płatności, został wybrany przelew tradycyjny, to te, które najczęściej nie zostają opłacone.

Szybkie płatności, to rozwiązanie wygodne dla sprzedawcy i kupującego – w moim sklepie to najczęściej wybierana forma płatności. Jako operatora szybkich płatności wybrałam Przelewy24. Było to już jakiś czas temu i decyzja padła na nich jako wypadkowa wysokości prowizji i ilości dostępnych form płatności.

Aktualnie również udostępniają bezpłatnie wtyczkę integrującą WooCommerce z płatnościami oraz instrukcję jej instalacji. Jeśli chcesz mieć Przelewy24 w swoim sklepie, musisz zacząć od założenia tam konta.

WooCommerce – Autocomplete Orders

WooCommerce – Autocomplete Orders – to bezpłatna wtyczka bardzo przydatna przy sprzedaży produktów cyfrowych. Szczególnie, jeżeli chcesz maksymalnie skrócić czas między zakupem, a udostępnieniem produktu cyfrowego klientowi. Jej działanie polega na tym, że pozwala na automatyczną zmianę statusu zamówienia na „Zrealizowane”.

Jest to wymagany status, aby klient uzyskał dostęp np. do zamówionego e-booka. Brak tej wtyczki powoduje, że klient musi czekać, aż się zalogujesz do sklepu i ręcznie ten status zmienisz.

Gdy połączysz tę wtyczkę z szybkimi płatnościami, to klient w ciągu kilku minut może kupić Twój produkt cyfrowy i uzyskać do niego dostęp bez Twojego udziału w całym procesie.

iFirma WooCommerce

Wtyczka iFirma WooCommerce jest kolejnym krokiem w automatyzacji sklepu, który zwolni Cię z obowiązku ręcznego wystawiania faktur. Moją księgowość prowadzi iFirma, z pomocą ich systemu wystawiam też faktury, dlatego moje sklepy są połączone z nimi. Dzięki temu dla zamówień w sklepie nie muszę wystawiać faktur ręcznie.

W przypadku Mini Brand Shop wystarczy, że kliknę jeden przycisk, a w przypadku Platformy edukacyjnej faktura generuje się sama (dzięki połączeniu z wcześniej wspomnianą wtyczką „WooCommerce – Autocomplete Orders”).

W tym drugim sklepie mam właśnie produkty cyfrowe i dzięki temu, obsługa tych zamówień nie wymaga ode mnie żadnej ingerencji.

Wtyczka iFirma WooCommerce nie jest bezpłatna, wymaga ponoszenia corocznych opłat. WP Desk, który wtyczkę stworzył, oferuje również całą masę innych wtyczek do WooCommerce. W kwestii faktur oprócz wsparcia dla iFirma, mają również integrację dla wFirma oraz dla inFakt.

SPRZEDAŻ DOSTĘPU do wiedzy ZAMIAST PLIKÓW DO POBRANIA

Gdy chcesz za pomocą WooCommerce sprzedawać produkt cyfrowy, do którego klient ma mieć dostęp na Twojej stronie, należy pamiętać, że będzie potrzebne Ci rozszerzenie funkcjonalności WooCommerce. Produkty cyfrowe w WooCommerce, to standardowo pliki, które klient może pobrać. Może być to e-book, PDF itp.

Z drugiej strony, jeśli jednak chcesz po zakupie np. udostępnić klientowi wideo umieszczone na Twojej stronie, to z pomocą przyjdą Ci dodatkowe wtyczki.

Paid Membership Pro

Zestaw wtyczek Paid Membership Pro i Paid Membership Pro – Woocommerce Add on umożliwia  zakup członkostwa.

W największym skrócie wygląda to tak, że tworzysz podstronę, na której umieszczasz wideo. Ustawiasz tą stronę sklepu jako dostępną tylko dla osób z odpowiednim rodzajem członkostwa na stronie. W sklepie pod produkt, w którym sprzedajesz dostęp do wideo, podpinasz zakup tego właśnie poziomu członkostwa. Dzięki czemu osoba, która dokona zakupu uzyska dostęp do strony z wideo. Wtyczki dostępne są w repozytorium WordPressa.

Bezpieczeństwo sklepu

Really Simple SSL

Sklep, to taki wrażliwy twór, w którym klienci podają dane osobowe. Dlatego ze względu na to trzeba zadbać o bezpieczeństwo tych informacji. O wykupieniu certyfikatu SSL pisałam już w punkcie dotyczącym hostingu. Do uruchomienia certyfikatu potrzebujecie jednak wtyczki.
Ja używam: Really Simple SSL

GDPR Cookie Compliance

GDPR Cookie Compliance, to wtyczka pomagająca zarządzać zgodnie z RODO. W moim odczuciu jedna z najbardziej przyjaznych w konfiguracji. Musisz mieć jednak świadomość, że sama wtyczka wszystkiego za Ciebie nie załatwi. Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu prawnym sklepu, możesz zacząć od tego artykułu Wojtka Wawrzaka i/albo rozważyć jego pakiet dokumentów.

POBIERZ CHECKLISTĘ
+ DODATKOWE WSKAZÓWKI

Po zapisaniu się na Newsletter
otrzymasz hasło do darmowych materiałów w bibliotece.

Zapisujesz się na newsletter. Od czasu do czasu wyślę do Ciebie wiadomość. W każdej chwili możesz się wypisać.

autoresponder system powered by FreshMail

Daj znać czy ten wpis rozjaśnił Ci temat?

Czy są jakieś tematy związane z tworzeniem sklepu lub produktów cyfrowych, na które nie możesz nigdzie znaleźć odpowiedzi?

MINI BRAND SHOP

Gotowe wzory wizytówek, podziękowań i innej papeterii firmowej.

autorka bloga

karolina krysztofiak

Uwielbiam białą kawę, a w życiu cenię sobie umiar. Od 2015 roku prowadzę studio kreatywne projektując identyfikację wizualną oraz strony www, a w 2018 roku swoją premierę miał Mini Brand Shop, czyli mój sklep z personalizowaną papeterią firmową.