Wizytówka – przeżytek czy must have?

Od jakiegoś już czasu, z różnych źródeł słyszę głosy, że wizytówka jest przeżytkiem, elementem, którego już nikt nie używa. Co więcej, moje własne 100 wizytówek wciąż leży w pudełku i czeka na swój czas.  

Z drugiej strony wykonałam przez ostatnie lata całą masę projektów wizytówek. Czasami są zamawiane jako jedyny firmowy materiał marketingowy, a inne jako jeden z elementów identyfikacji wizualnej. Dodatkowo wizytówki wraz z podziękowaniami za zakupy to najczęściej zamawiany produkt w moim Mini Brand Shop 

Czy to znaczy, że wszystkie te osoby, które zamawiają indywidualne projekty wizytówek lub wybierają gotowe wzory ze sklepu są w błędzie i marnują tylko fundusze? 

Czy można orzec, że wizytówki nie są potrzebne w dobie, gdy każda firma jest w Internecie i bardziej przydatna wydaje się wizytówkowa www niż ta papierowa? 

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi dla każdego. O ile moje własne okazały się nie potrzebne i wykorzystuje je tylko, aby pokazać na ich przykładzie jak wygląda wykończenie folią soft touch ( i to tak bardzo rzadko bo w 99% przypadków współpracuję online) to są biznesy, w których wizytówka jest świetnym narzędziem i warto ją mieć.  

Czy wizytówka przyda się w Twoim biznesie?

Na to pytanie możesz łatwo sama odpowiedzieć zastanawiając się jak wygląda Twój kontakt z klientem. Jeżeli pracujesz online to jest duże prawdopodobieństwo, że wizytówka będzie tylko się kurzyć w szufladzie.  

Jeżeli dużo działasz offline to jest bardzo prawdopodobne, że wizytówka Ci się przyda. W tym miejscu jednak również warto się zastanowić w jakich sytuacjach będziesz jej używać. To zdeterminuje co na wizytówce powinno się znaleźć, aby była skutecznym narzędziem w Twoim biznesie. 

 

co należy umieścić na wizytówce?

Wybacz, że nie znajdziesz poniżej listy informacji, których umieszczenie na wizytówce, zagwarantuje jej sukces.

Klientki często pytają mnie, czy powinny na wizytówce umieścić dane rejestrowe firmy albo czy musi być na niej numer telefonu?

To co umieścisz na wizytówce należy uzależnić od tego w jakich sytuacjach będziesz ją wręczać, ale najważniejsze jest odpowiedzenie sobie na pytanie po co ją komuś dajesz. Wiedząc, dlaczego łatwiej będzie Ci zdecydować jakie elementy pomogą w realizacji tego celu, a jakie nie są potrzebne. Zawsze doradzam, aby na wizytówce umieścić tylko elementy wspierające realizacje celu.  

Dane rejestrowe firmy nie będą potrzebne, jeżeli chcesz tylko, aby klient miał Twój numer telefonu, ale będą niezbędne, jeżeli wizytówkę wręczasz tylko po to, aby ułatwić wystawienie faktury. Nie ma tez przeciwskazań, aby stworzyć dwa warianty tej samej wizytówki np. kontaktową i fakturową. 


Jeżeli preferujesz kontakt mailowy nie musisz na wizytówce umieszczać numeru telefonu, bo tak się utarło. Tak samo jak nie musisz umieszczać na niej adresu e-mail, jeżeli na skrzynkę zaglądasz raz w tygodniu. 

Działasz intensywnie w social mediach? Możesz chcieć skierować klienta na profil na Instagramie lub Facebooku, ale to nie oznacza, że musisz na wizytówce podać również namiary na profil Google + lub Twittera  jeżeli konta te wieją pustką.  

Chcesz skierować klienta w różne miejsca i dać mu możliwość poznania Cię lepiej? Wizytówka to nie ulotka i tak jak pisałam, zalecam umiar. Możesz jednak np. stworzyć wizytówkę, na której jedynym namiarem będzie strona www zawierająca odnośniki do wszystkich miejsc w których można Cię znaleźć, kierująca do Twojej oferty czy portfolio. 

Możliwości jest wiele, ale ważne, abyś wybrała takie, które autentycznie będą pomagać Ci w komunikacji z klientem. 

niestandardowe użycie wizytówki

Wizytówka może być czymś więcej niż tylko nośnikiem danych kontaktowych. Mój stomatolog na odwrocie jednostronnej wizytówki zapisuje termin kolejnej wizyty. Dzięki temu mam w portfelu informację o dacie kolejnej wizyty oraz telefon potrzebny do jej odwołania lub przełożenia. 

To rozwiązanie sprawdzi się we wszystkich usługowych firmach np. w salonie kosmetycznym czy fryzjerskim, a nawet w gabinecie dietetycznym. Wiedząc, że w ten sposób będziesz używać wizytówek można od razu zaprojektować je z tą myślą przewidując na nich miejsce na wpisanie daty i godziny oraz dodanie dopisku z prośbą o kontakt w przypadku konieczności odwołania wizyty. 

Wizytówkę możesz również połączyć z kartą stałego klienta oferując jej posiadaczom rabat lub np. dziesiątą usługę gratis. 

wizytówka, którą musi mieć każdy biznes?

Jeżeli masz tak jak ja to, jeżeli czegoś szukasz,  to pierwszym krokiem jest szukanie tego w Internecie. Sięgam do przeglądarki nawet jeżeli szukam lokalnych usług. Najczęstszymi wynikami są wówczas te z popularnego serwisu zbierającego dane o przedsiębiorcach. Niestety informacje te często są okrojone, a nawet wprowadzają w błąd. Wciąż wiele małych firm nie ma swoich stron internetowych, które dobrze ich reprezentowały. Własna strona, nawet ta najprostsza w formie wirtualnej wizytówki, daje Ci władze nad tym jak pokazujesz swój biznes oraz jakie informacje przekażesz potencjalnemu klientowi. To jednocześnie dla wielu osób dowód, że Twoja firma istnieje!

Jeżeli mam wybór między firmą, która ma stronę, a tą która jej nie ma zawsze bardziej zainteresuje mnie ta pierwsza. Mogę dowiedzieć się coś o nich nie wychodząc z domu i przekonać czy to rzeczywiście to czego mi potrzeba. O ile możesz zastanawiać się czy papierowa wizytówka jest Ci potrzebna to w przypadku strony internetowej to firmowy must-have. Daleka jestem od mówienia komuś, że coś musi mieć – strona dla firmy jest wyjątkiem:)

podsumowanie

1. Wizytówka wciąż może być potrzebnym elementem marketingowym, ale na pewno nie jest potrzebna każdemu

2. Zamawiając wizytówkę umieść na niej to co pomoże zrealizować cel w jakim ją wręczasz.

3. Nie musisz na wizytówce umieszczać konkretnych danych tylko dlatego, że wszyscy tak robią 

4. Wizytówka może mieć znacznie więcej zastosowań niż tylko przekazywanie danych kontaktowych – użyj jej do zapisywania daty kolejnej wizyty lub użyj jako karty stałego klienta. 

 5. Wirtualna wizytówka, nawet prosta strona www to coś co potrzebne jest każdej, nawet najmniejszej firmie. 

linki podane w artykule:

1. Mini Brand Shop – mój sklep z gotowymi projektami firmowej papeterii, które presonalizuję dla Ciebie i drukuję 

2. Identyfikacja wizualna i strony www – strona z moją ofertą projektową 

3. Indywidualny projekt wizytówki – strona z moimi przykładowymi realizacjami wizytówek wraz z ofertą 

powiązane:

Co umieścić na wizytówce?” – wpis na blogu Mini Brand Shop opisujący jakie informacje umieścić na wizytówce w zależności od jej rodzaju.

Zadbaj o swój biznes i blog

z moją bezpłatną biblioteką!

Jak jest u Ciebie?
Wizytówka jest Ci potrzebna czy nie?

MINI BRAND SHOP

Gotowe wzory wizytówek, podziękowań i innej papeterii firmowej.

autorka bloga

karolina krysztofiak

Uwielbiam białą kawę, a w życiu cenię sobie umiar. Od 2015 roku prowadzę studio kreatywne projektując identyfikację wizualną oraz strony www, a w 2018 roku swoją premierę miał Mini Brand Shop, czyli mój sklep z personalizowaną papeterią firmową.