Prowadząc firmę lub bloga na pewno słyszałaś o tym, że warto posiadać własny newsletter. Potencjalnie daje to wiele korzyści począwszy od bezpośredniego kontaktu z czytelnikami (jeśli facebook zupełnie ograniczy dostęp do osób, które lubią Twój profil, Ty będziesz miała bazę adresów swoich czytelników i z łatwością nawiążesz z nimi kontakt) po potencjał sprzedażowy dla Twoich produktów, kursów, konsultacji itp. Nie chcę jednak w tym wpisie skupiać się na przekonywaniu, że warto tylko poprowadzić Cię krok po kroku i pomóc zacząć tworzyć swoją listę mailingową. Powiem z jakich narzędzi sama korzystam i dlaczego, jak stworzyć formularz zapisu na newsletter, jak go spersonalizować, aby pasował do wizerunku Twojej marki oraz podpowiem jak zachęcić czytelników do zapisu. Całość postanowiłam podzielić na części, abyś płynnie i stopniowo mogła się w to wdrożyć.

Z pierwszej części dowiesz się:

Jakiego dostawce mailingu wybrałam i dlaczego.
Jak utworzyć swoja pierwszą grupę odbiorców.
Jak stworzyć formularza zapisu.
Jak skonfigurować komunikaty.

 

jak stworzyć newsletter

Pin it! Przypnij powyższą grafiką, aby łatwo wrócić do artykułu lub podzielić się nim.

DOSTAWCA USŁUGI.

Od samego początku jestem wierna Freshmail. Zarejestrowałam się u nich, gdy zakres usług i oferowanych funkcji był znacznie uboższy niż teraz. Nie wymagałam wówczas wiele, a ujął mnie prostym i intuicyjny panelem oraz tym, że to polska firma i dzięki temu wsparcie oraz wszystkie opisy są w moim rodzimym języku. O ile angielski nie jest dla mnie przeszkodą to stawiając pierwsze kroki na nowym terenie  było to duże ułatwienie.  Przez chwilę myślałam o zmianie, szczególnie gdy lista zaczęła się rozwijać. Freshmail oferuje bezpłatne konto, gdy masz nie więcej niż 500 subskrybentów i gdy znalazłam Chimpmail, który oferuje bezpłatne konto do 2000 subskrybentów to byłam zachwycona. Zachwyt jednak trwał krótko, ponieważ, aby korzystać z funkcji, które potrzebowałam i tak musiałabym płacić. Co istotne funkcja, za którą każą płacić nie jest niczym wymyślnym  (autorespoder – do czego go potrzebujesz przeczytasz w dalszej w jednej z następnych części), a Freshmail przyzwyczaił mnie do dobrego, ponieważ u nich nawet w bezpłatnym pakiecie dostępne mam wszystkie funkcje.

 

TWORZENIE GRUPY ODBIORCÓW

Po tym jak się zarejestrujesz możesz utworzyć swoją pierwszą grupę odbiorców. Wystarczy wybrać opcję „Odbiorcy” z głównego menu, a następnie „Dodaj listę”. Pojawi się okienko w którym nadasz swojej liście nazwę, będziesz mogła wybrać, czy po zapisaniu subskrybent ma być od razu dopisany do listy (Single opt-in) czy ma najpierw otrzymać link aktywacyjny (Double opt-in) oraz wskażesz język w jakim będziesz wysyłać wiadomości. Teraz klikasz „Dodaj listę” i gotowe.  Poniżej filmik w którym zobaczysz jak to zrobić oraz jak dodać odbiorców jeżeli przenosić swoją listę do Freshmail.

FORMULARZ ZAPISU.

Po utworzeniu grupy odbiorców możesz stworzyć formularz zapisu, dzięki któremu zainteresowane osoby będą mogły dołączyć do niej. Jeżeli korzystasz z WordPress polecam zainstalować odpowiednią wtyczkę, natomiast, jeżeli masz blog na bloggerze sprawa też nie będzie skomplikowana.

BLOGGER

Po zalogowaniu się do Freshmail najpierw wybierasz zakładkę „Odbiorcy”, a następnie listę, którą wcześniej stworzyłaś.  Z menu po lewej wybierz „Zapis na Newsletter”, a następnie „Kreator formularza subskrypcji”. W tym miejscu możesz określić co ma się znaleźć na przycisku oraz jakie dane chcesz zbierać. Poniżej wygeneruje się kod, który musisz skopiować. Jak wykonać wszystko do tego momentu zobaczysz też w poniższym filmiku.

Następnie logujesz się do swojego panelu na bloggerze i skopiowany kod możesz wkleić w różnych miejscach. Np., jeżeli formularz zapisu ma być na pasku bocznym, utwórz nowy widget „HTML/JavaScript” i w jego treści wklej uzyskany kod. Jeżeli chcesz, aby znalazł się w treści posta lub na stronie statycznej, wówczas trybie edycji (posta lub strony) przejdź do opcji „HTML”(górny lewy narożnik), wklej kod i wróć do wizualnego trybu edycji klikając na „Nowy post”.

Bez względu na to gdzie zamieścisz swój formularz dobrze napisać, dlaczego warto się zapisać i opatrzyć całość zdjęciem lub grafiką, która pomoże zwrócić uwagę na formularz.

WORDPRESS

Jeżeli Twoja strona jest na WordPress polecam zainstalować wtyczkę Freshmail for WordPress. Możesz ją pobrać bezpłatnie TU. Znajdziesz tam również pełną instrukcję instalacji oraz konfiguracji więc nie będę tego powtarzać. Wykonaj wszystkie kroki i zacznij zbierać adresy:)

POTWIERDZENIE SUBSKRYPCJI

W momencie, gdy ktoś się zapisze na Twoją listę zostanie skierowany na stronę potwierdzającą z odpowiednim komunikatem. Podobnie stanie się, gdy wykona inne akcje, np. wypisze się z newslettera. Możesz nie konfigurować tych stron, ponieważ są one domyślnie przygotowane przez Freshmail. Jeżeli jednak chcesz zmienić ich wygląd lub treść nic nie stoi na przeszkodzie. Szczegóły w filmiku poniżej.


[Tweet „Jak stworzyć swój pierwszy newsletter…”]

Wydaje się, że każdy ma już newsletter i jest to powszechne narzędzie. Jednak z rozmów wiem, że wiele z Was czuje się przytłoczone technikaliami związanymi z prowadzeniem bloga czy strony firmowej, dlatego początkowy pomysł na wpis o tym jak stworzyć newsletter zgodny z wizerunkiem marki, przeobraził się w coś bardziej kompleksowego. Mam nadzieję, że tym samym pomogę części z Was.

Dajcie znać czy skorzystałyście z pierwszej części poradnika i czy interesują Was następne. Jeżeli są jakieś zagadnienia związane z wysyłaniem newsletterów, które Was interesują pytajcie w komentarzach – przygotuję wówczas osobny wpis, uzupełnię przyszłe lub poproszę o odpowiedzi specjalistę:)

Ściskam
Karolina