MINI KURS: Znajdź pomysł na logo

Witaj!

Szukasz pomysłu na ciekawe i unikalne logo, które będzie symbolem Twojego przedsięwzięcia, a ja podpowiem Ci jak ułatwić sobie znalezienie odpowiedniego pomysłu. Opisaną technikę stosuję podczas realizacji moich zleceń. Jest ona prosta i dostępna dla każdego. Pozwala pobudzić kreatywność, znaleźć powiązania i rozwiązania na które ciężko byłoby Ci wpaść tylko rozmyślając. Zastanawiając się co powinno znaleźć się w Twoim logo często możesz złapać się na rozważaniu dość oczywistych rozwiązań. Jeżeli jesteś fotografem w pierwszej kolejności pewnie pomyślisz o aparacie lub migawce jako znaku, które mogłoby znaleźć się w logo. Ze względu na oczywistość tego rozwiązania również wiele innych fotografów używa wariacji tych motywów, a to znaczy, że twoje logo zginie w gąszczu innych. W pewnych przypadkach oczywiste rozwiązania mogą się sprawdzić, jednak ten mini kurs poświęcony jest  temu jak poszukać pomysłu na coś mniej oczywistego.

pomysł na sygnet-01

Pamiętaj, że logo nie jest ulotką czy reklamą i nie musi obrazować w oczywisty sposób czym się zajmujesz. Im bardziej uniwersalny wydźwięk będzie miało tym dłużej Ci posłuży, nawet, gdy profil Twojej działalności zacznie ewoluować i się zmieniać. Z tego względu odradzam używania zbyt dosłownych motywów. To co teraz może wydawać Ci się strzałem w dziesiątkę za rok może zacząć Ci ciążyć.

Logo które nie jest dosłowne, wciąż może nieść przesłanie i wartości marki. Będzie uniwersalne nawet, gdy zmienimy profil działalności lub trochę go zmodyfikujemy. Przy takim logo łatwiej również o unikalność i jest duża szansa, że konkurencja nie ma czegoś podobnego.logoProjekt logo dla BloomCraft, co prawda dość dosłownie nawiązuje do nazwy, jednak nie do przedmiotu działalności. Ula zajmuje się scrapbookingiem, prowadzi bloga o tej tematyce oraz sklep z akcesoriami dla pasjonatek tego zajęcia. Dodatkowo wprowadza własne kolekcje papierów, które pomagam jej projektować. Jeżeli jednak w przyszłości postanowi rozszerzyć działalność, logo nie będzie jej ograniczać. Logo dla organizacjiMriya to powstający startup, który ma być kojarzony z wolnością i spełnieniem marzeń. Logo jest symboliczne, nie mówi o przedmiocie działalności, ale oddaje wartości i misje marki, która początkowo będzie pomagać konkretnej grupie, ale docelowo będzie ją rozszerzać. Uniwersalność logo sprawia, że będzie odpowiednie na każdym etapie rozwoju.

logoProjekt logo dla powstającej marki Mientus również dosłownie nie pokazuje czym będzie zajmowała się firma, jednak przywodzi odpowiednie skojarzenia, które dla marki były istotne. Będą to produkty miłe, przyjemne i mięciutkie. O ile Emilia początkowo będzie zajmowała się wąską dziedziną, to jeżeli pewnego dnia obudzi się z pomysłem poszerzenia oferty, logo będzie za nią nadążać.

Jeżeli jeszcze Cię nie przekonałam pomyśl o znanych markach. Nike nie ma w logo buta, McDonlads nie używa hamburgera, a Nikon czy Canon aparatu. Oczywiście są wyjątki i Ty tez możesz uznać, że u Ciebie wyjątek się sprawdzi, jednak rezygnacja z oczywistości da Ci większą swobodę w przyszłości i zmniejszs ryzyko, że Twoje logo nie będzie się zbytnio różnić od konkurencji.

Jeżeli jednak czujesz, że użycie oczywistego symbolu to coś na czym Ci zależy, koniecznie sprawdź jak wyglądają logo Twojej konkurencji i spróbuj pokazać ten symbol w odmienny sposób, np. zmieniając perspektywę.

Jak jednak znaleźć nieszablonowy pomysł? Zacznij od stworzenia mapy myśli, która pomoże Ci zbadać możliwe kierunki działania. Wyzwoli Twoją kreatywność, pozwoli znaleźć coś ciekawszego niż oczywiste rozwiązanie, które przychodzi Ci do głowy. Twoim zadaniem będzie stworzenie pajęczyny skojarzeń, która może doprowadzić Cię do ciekawych rozwiązań.

Do stworzenia mapy myśli przygotuj siebie coś do pisania i duży arkusz papieru. W środkowej części kartki w równych odstępach zanotuj kluczowe słowa dla Twojej marki. Zastanów się jak ma być odbierana, jakie wartości nieść lub z czym kojarzona. Wybierz te najistotniejsze (optymalnie trzy). W innych miejscach arkusza możesz dodać również inne słowa, np. rzeczowniki związane z tym czym zajmuje się Twoja marka. Używając wspomnianego przykładu, fotografa może być to np. słowo aparat czy zdjęcie. Zacznij pracę z jednym wybranym słowem. Otocz je dymkiem i twórz rozgałęzienia od niego w kolejnych dymkach wpisując skojarzenia jakie przychodzą Ci do głowy w związku z nim. Jeżeli danego słowa nie możesz dalej rozwijać tworząc kolejne rozgałęzienia, przejdź do następnego. Możesz też szukać powiązań między poszczególnymi skojarzeniami i również łączyć je liniami.

Poniżej możesz zobaczyć mapę myśli do jednego a moich projektów. Trzy główne słowa to MIESZKANIE, PRZEMIANA, PROJEKTOWANIE

mapa myśli

Jak możesz zauważyć, mapa nie została skończona. W trakcie jej tworzenia wpadł mi do głowy pomysł, który od razu zrealizowałam, a klientka zaakceptowała. Bez mapy jednak dużo trudniej byłoby mi wymyślić takie rozwiązanie. W projekcie połączyłam dwa skojarzenia. Jeżeli jesteś wstanie odczytać, skojarzenia czasami idą w dość odległe rejony jak od mieszkania do tęczy, lub od przemiany do ptaka. Im dalej jednak pójdziesz tym bardziej pobudzisz swoją wyobraźnię i pomożesz swojemu umysłowi wyjść z ciasnego pudełka oczywistych skojarzeń.

mapa myśli 2-01-01

Z powyższego przykładu powstał poniższy sygnet. Połączyłam w nim drzwi (symbol mieszkania) oraz odwracaną kartkę papieru (symbol przemiany).

sygnet logo z mapy m yśłi-01

Główny wariant logo prezentuje się tak:

mieszkanie po przemianie-01

Dzięki tej technice możesz dojść do słów i skojarzeń, które nie będą oczywiste, ale nadal dobrze oddadzą ducha Twojej marki. Możesz też spróbować połączyć je ze sobą w zaskakujący sposób.

SZKICOWANIE.

Nie zawsze podczas tworzenia mapy myśli przyjedzie nam odpowiedni pomysł od razu. Czasami mapa musi być obszerna, a my musimy przepracować wiele opcji, a najlepiej robić to szkicując. Kiedyś od razu próbowałam realizować pomysły w programie graficznym, jednak nawet sprawne się nim posługiwanie nie jest tak efektywne jak użycie papieru i ołówka. Jeżeli nie umiesz rysować nie panikuj. Na tym etapie zupełnie nie chodzi o umiejętność rysowania, a o dalsze pobudzanie Twojej kreatywności i badanie możliwości. Staraj się naszkicować wszystkie pomysły jakie przyjdą Ci do głowy, a każdy z nich na wiele różnych sposobów. Twoja mapa myśli na tym etapie będzie bardzo pomocna. Możesz szkicować pomysły, które przyjdą Ci do głowy w związku z jednym ze słów z mapy myśli, bądź próbując je kompilować. Nie rezygnuj ze szkicowania żadnego z pomysłów, nawet jeżeli od początku wiesz, że go nie wykorzystasz. Twoim celem jest stworzenie jak największej ilości możliwości, które pozwolą Ci wybrać odpowiedni kierunek. W ten sposób pobudzasz swój mózg do kreatywnego, nieszablonowego myślenia. Szkicujesz jeden wariant, a w trakcie wpadasz na inny pomysł. Jeżeli czujesz, że utknęłaś wróć do mapy myśli i spróbuj znaleźć kolejne słowa, które możesz ze sobą połączyć tworząc unikalny znak.

Żeby Ci udowodnić, że na tym etapie Twoje szkice nie muszą być dziełami sztuki pokażę Ci jedne z moich bazgrołów.

szkice logo

Ten projekt był dość nietypowy, ponieważ firma dla której pracowałam miała już logo typograficzne (składające się z liternictwa), jednak chcieli je rozszerzyć o sygnet, który będzie mógł być używany niezależnie. Koncepcji było więcej, jednak ta, którą Ci pokazuję powyżej skupiła się na wykorzystaniu dwóch liter, które w nazwie firmy najbardziej rzucają się w oczy. Było to „C” oraz „E”. W nazwie występuje też „E” z kreską na górze, co znalazło odzwierciedlenie w wielu szkicach  po lewej stronie. Sygnet miał być prosty, graficzny i w nieoczywisty sposób kojarzyć się z czymś pozytywnym.

W trakcie szkicowania został mi brutalnie odebrany długopis i wręczona kredka. No cóż – to nie wymówka, aby przerwać pracę:)

Kilka z pomysłów postanowiłam przetestować programie graficznym. W efekcie powstały dwa warianty z których byłam zadowolona.

logo-01

Ostatecznie zamierzałam klientce wysłać pierwszą z nich, ponieważ spełniała założenie o nieoczywistym skojarzeniu z czymś przyjemnym.

budowa logo-01

Jednak cały czas nie byłam w pełni usatysfakcjonowana. Wróciłam więc o moich szkiców i wypróbowałam jeszcze jeden z nich.

szkice logo 2-01

Ostatecznie tak wyglądała moja propozycja.

ecolore logo-01

Zdecydowałam się na nią ponieważ można czytać ją na wiele sposobów odpowiednich dla marki.

budowa logo2-05

Była to również opcja zaakceptowana przez klientkę – do ostatecznego kształtu wprowadziłyśmy jedynie kosmetyczne poprawki.

BRAK DOBRYCH POMYSŁÓW NA SYGNET

Niektóre zagadnienia łatwiej zilustrować niż inne. Może się zdarzyć tak, że pomimo użycia zaproponowanej przeze mnie metody nie znalazłaś odpowiedniego pomysłu. Przyjrzyj się wówczas kluczowym słowom, których użyłaś do jej stworzenia. Może wymagają korekty? Czasami trzeba proces powtórzyć kilka razy, czasami dać sobie czas na przemyślenia. Nie działaj pod presją czasu lub wyniku. Kreatywność potrzebuje przestrzeni i swobody. 


Podjęłaś wyzwanie i zamierzasz wprowadzić moje rady w życie? Podziel się swoimi mapami myśli, szkicami i efektem końcowym. Bardzo chcę je zobaczyć. Wystarczy, że umieścisz zdjęcie na Facebook lum Instagram i je oznaczysz.

Facebook – @Żyj Kochaj Twórz #projektujezkarolina
Instagram – @karolina_krysztofiak #projektujezkarolina


Uważasz, że ten mini kurs Ci pomógł? Podziel się tą wieścią z innymi:)

Życzę powodzenia i ściskam
Karolina

CHESZ MIEĆ PIĘKNY BIZNES LUB BLOG ALE NIE WIESZ GDZIE ZACZĄĆ?

Masterclass „Odkryj styl biznesu i bloga” to materiał wideo w którym prowadzę Cię prosto do celu. 
Bez owijania w bawełnę. 
Bez zbędnego gadania. 
Konkrety, które mają dać Ci efekt.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Pomogłam Ci lub Cię zainspirowałam?

Podziel się tą stroną z tymi, którzy też na to czekają.