Przygotuj swój biznes i blog na święta – 6 pomysłów

Tik, tak, tik, tak…

Czy Ty też czujesz upływający czas? Dopiero pamiętam jak robiłam z chłopakami zdjęcie sylwestrowe z głupimi minami, a tu zaraz kolejny rok trzeba będzie witać. Jednak dzisiaj nie o nowym roku, tylko o czymś co nas czeka jeszcze wcześniej. Tak – wiem, że już wiesz, że piszę o świętach Bożego Narodzenia.

To czas często intensywny dla nas w życiu prywatnym, jednak jeżeli prowadzisz biznes to wiesz, że to okres w roku, w którym trudno odpocząć. Dla jednych to najbardziej dochodowe miesiące, dla innych przestój w interesie. Bez względu po której stronie jesteś prawdopodobnie chcesz zadbać o odpowiedni nastrój wokół tego, co robisz. Możesz zadbać o niego na różne sposoby, a ja dzisiaj chcę Ci powiedzieć o jednym z nich związany z moją profesją. Powiem Ci, co inni często u mnie zamawiają, aby dopieścić swoich klientów w okresie świąt, okazać im sympatię i wyrazić wdzięczność.

Wyrażanie wdzięczności to coś co zawsze sprawia, że życie jest piękniejsze. Warto praktykować je w zaciszu swoich czterech ścian, ale warto również okazywać ją innym. Bo przecież, gdyby nie nasi klienci, osoby, które nam zaufały nie mogłybyśmy robić tego co robimy!

Nie przedłużając wstępu pozwól, że powiem Ci i pokażę jak możesz zadbać o świąteczny klimat wokół Twojej marki oraz wyrazić wdzięczność. Dodam jedynie, że mimo iż artykuł jest kierowany głównie do właścicielek firm to niektóre elementy warto wdrożyć również prowadząc bloga (odpowiednie je oznaczę)

5 rzeczy, które pomogą Ci przygotować biznes (lub blog) na święta Bożego Narodzenia.

1. KARTKI Z ŻYCZENIAMI
[BIZNES]

Może wydawać Ci się, że to archaiczny zwyczaj. Pozwól jednak, że pokażę Ci mój punkt widzenia. W czasach kiedy na kilka dni przed 24 grudnia moja skrzynka mailowa pęka w szwach od elektronicznych życzeń i elektronicznych kartek, znalezienie w skrzynce prawdziwej, papierowej kartki z ręcznym podpisem jest prawie jak zobaczenie w dzieciństwie Gwiazdora (aka Świętego Mikołaja dla reszty Polski). Taki gest jest bardziej indywidualny, wymagający przygotowania i atencji co nadaje mu większego znaczenia. Z czysto praktycznego i marketingowego punktu widzenia (jeżeli taki bardziej Cię przekonuje), dużo łatwiej się w ten sposób wyróżnić i dać zapamiętać niż poprzez wysłanie kartki elektronicznej.

Nie zrozum mnie źle – nie mam nic przeciwko elektronicznej komunikacji. To prawie jedyna jaką stosują w swojej codziennej pracy. Dlatego jednak, że stała się tak powszechna wrócenie do korzeni staje się czymś bardziej unikatowym.

Dodatkowy „trik”: Jeżeli masz sklep i wysyłasz do klientów paczki możesz dołączyć pocztówki świąteczne, które Twoi klienci będą mogli użyć chcąc wysłać życzenia swoim bliskim. W takim przypadku ważne jest wyważenie designu zgodnego z wizerunkiem marki, a uniwersalnością prezentu. Może się na takiej kartce pojawić Twoje logo, jednak powinno być czymś co będzie na dalekim planie – w końcu nie chodzi o to, aby była to ulotka, tylko autentyczny prezent, który może dalej żyć, ale raczej nikt nie chce podarowywać kartek, po których z daleka widać, że są gratisowym dodatkiem.

Kartka powyżej powstała dla Anety Szostak-Sulewskiej z anetaszostak.pl. Na kartce zostały użyte kolory takie same jak na stronie internetowej i uzupełnione o zieleń i czerwień. Możesz zobaczyć jak ta kartka powstała od zera tu.

2. PODZIĘKOWANIE ZA ZAKUPy
[BIZNES]

Gdybym miała powiedzieć, jaki jest najczęściej zamawiany u mnie projekt do druku, przez właścicielki sklepów internetowych to byłoby to właśnie podziękowanie za zakupy. Część z nich zmienia stosowany wzór na czas świąt i dodaje podziękowanie opatrzone dodatkowo życzeniami lub świąteczną grafiką.

Podziękowanie to świetny sposób na wyrażenie wdzięczności!

Jeżeli np. prowadzisz małą lub średniej wielkości rękodzielniczą działalność możesz zdecydować się na projekt podziękowania, który pozostawi Ci miejsce na ręcznie napisaną notatkę czy życzenia.

Jeżeli masz sklep, który realizuje miesięcznie sporo zamówień rozsądniejszym rozwiązaniem będzie projekt, z nadrukowanym wszystkim wszystkim co potrzebne, abyś nie musiała wypisywać dziesiątek lub setek kartek.

Ale, ale…nie myśl, że podziękowanie to rozwiązanie zarezerwowane dla sklepów! Mam klientki, które świadczą usługi i również z nich korzystają. Świetnym przykładem są np. fografki, które do zdjęć dokładają kartkę z podziękowaniem.

Dodatkowy „trik”: W mojej bezpłatnej bibliotece znajdziesz gotowy projekt podziękowania, który samodzielnie możesz edytować (darmowy projekt jest uzupełniony o instrukcję wideo!)

3. COŚ PYSZNEGO
[BIZNES]

Kto nie lubi łakoci? Może są takie osoby, ale ja na pewno do nich nie należę:)  Dlatego obdarowanie klienta czymś smacznym może być miłym akcentem i przywołać przyjemne skojarzenia. Jest też duża szansa, że te miłe uczucia i skojarzenia przeniesione będą na Twoją markę. Pamiętaj jednak, że nawet słodycze mogą być opatrzone Twoim firmowymi kolorami. Co ważne możesz przygotować takie upominki i nie zrujnować swojego budżetu. Wystarczy zamienić obwolutę czekolady albo pierniczkom dodać kartonik z Twoim logo.

Poniżej możesz zobaczyć takie właśnie realizacje dla dwóch moich wspaniałych kobiecych biznesów. To jedne z tych, których właścicielki zawsze dbają o szczegóły i dopieszczają swoje klientki, a ja często mam przyjemność im w tym pomagać.

Za powyższe zdjęcie dziękuję Adzie z AHOJHOME.PL. Miałam przyjemność zaprojektować dla niej widoczne na fotografii kartoniki na pierniczki. Na drugiej stronie mają jeszcze jej logo. Same pierniczki natomiast mają taki sam kształt jak logo sklepu – proste, błyskotliwe i wygląda apetycznie!

Zdjęcia naszej wspólnej realizacji udostępniła mi również Paulina, właścicielka marki paulinaschaedel.com. W tym przypadku oprócz pierniczków do niektórych paczek będzie dołączona czekolada. Wszystko utrzymane w spójnym dla marki klimacie z wykorzystaniem ilustracji autorstwa paperlookbook.pl

4. BONY UPOMINKOWE
[BIZNES]

Bon upominkowy to przedpłacone zakupy. Otrzymujesz gotówkę, zanim jeszcze ktoś wybierze produkt z Twojego sklepu. Jest to coraz częściej wykorzystywany pomysł na prezent. Osoba obdarowana może sama wybrać co dostanie. Umieszczając bony w swoim sklepie, pozwalasz klientom kupować je jako prezenty. To prosty sposób, aby sprzedać więcej w okresie świąt, a po nich zdobyć więcej osób, które poznają Twój sklep i ofertę.

Powyżej przykład bonu upominkowego ze sklepu ahojhome.pl

 

4. ŚWIĄTECZNE GRAFIKI

[BIZNES I BLOG]

 

Wcześniej było o tym, co możesz wysłać lub podarować klientom. Nie zapomnij jednak o swojej wirtualnej prezencji i przygotuj świąteczne banery na stronę oraz cover photo na Facebook’a. Możesz też zaszaleć i przygotować świąteczny nagłówek neslettera czy stopkę maila.  To jak daleko się posuniesz zależeć powinno w dużej mierze od tego czy Twoja działalność w okresie świąt Bożego Narodzenia jest przygaszona czy w pełnym rozkwicie.

Powyżej przykład świątecznej okładki mojego autorstwa, wydarzenia na Facebook’u promującego Mikołajki połączone z warsztatami.

5. WIRTUALNE PREZENTY

[BIZNES I BLOG]

 

Co jeżeli działasz tylko wirtualnie, albo prowadzisz blog i nie masz komu wysyłać kartek czy upominków? Nadal możesz mieć coś specjalnego dla Twoich czytelników czy klientów w postaci cyfrowej. Świetnie sprawdzą się materiały do pobrania za darmo, które zainteresowane osoby mogą samodzielnie wydrukować w domu, np. etykietki na prezenty, plakaty o tematyce świątecznej czy kartki z życzeniami.

Świąteczne upominki mogą również mieć inny charakter, powiedzmy – bardziej praktyczny. W takiej sytuacji warto, abyś zastanowiła się jak możesz pomóc swoim klientom i czytelnikom w tym okresie. Może przyda się im checklista rzeczy do przygotowania przed świętami, e-book z przepisami lub inspiracje dotyczące dekoracji. Idealnie, aby takie materiały były w pewien sposób powiązane z tym, czym się zajmujesz.

Powyżej etykiety na prezenty do domowego wydruku, które były dostępne w zeszłym roku w moim sklepie, jednak jest to dobry przykład tego, jak może wyglądać bezpłatny cyfrowy prezent.

6. Naklejki
[BIZNES]

 

Na koniec drobiazg, ale to drobiazgi składaja się na całościowy wizerunek. Jeżeli w ciągu roku korzystasz z naklejek z logo na kopertach lub paczkach wówczas święta to dobry pretekst, aby stworzyć świąteczny wariant. Naklejki możesz naklejać na listy, używać ich jako plomby zabezpieczające na paczkach, albo dodawać je do paczek, aby klienci mogli użyć ich tam gdzie chcą. Ta ostatnia opcja może sprawdzić się, szczególnie jeżeli na naklejkach umieścisz sentencję lub ładną grafikę.

Naklejki i cały świąteczny zestaw dla paulinaschaedel.com

Naklejki świąteczne dla epelo.pl. To świetny przykład na naklejki świąteczne, wykonane w firmowych kolorach, które jednak zamiast logo mają grafiki i sentencje. Klient może wykorzystać je w życiu prywatnym np. naklejając na prezenty.

To już wszystkie inspiracje jakie dla Ciebie dzisiaj przygotowałam. Jestem ogromnie ciekawa co Ty planujesz i przygotowujesz dla swojego biznesu i bloga na święta Bożego Narodzenia. Jeżeli zastanawiasz się nad skorzystaniem z pomocy grafika w przygotowaniach to listopad to ostatnia chwila, aby przygotować projekty i je wydrukować.

Zadbaj o swój biznes i blog

z moją bezpłatną biblioteką!

Co przygotowujesz dla swojego biznesu i bloga na święta? Co dodałabyś do tej listy? Przygotowujesz się od dawna czy zostawiasz to na ostatnią chwilę?

Napisz koniecznie, bardzo chcę to usłyszeć!

MINI BRAND SHOP

Gotowe wzory wizytówek, podziękowań i innej papeterii firmowej.

autorka bloga

karolina krysztofiak

Uwielbiam białą kawę, a w życiu cenię sobie umiar. Od 2015 roku prowadzę studio kreatywne projektując identyfikację wizualną oraz strony www, a w 2018 roku swoją premierę miał Mini Brand Shop, czyli mój sklep z personalizowaną papeterią firmową.