Blogowanie i biznes to ciągła droga, zatrzymując się tak na prawdę robisz dwa kroki wstecz. Z perspektywy wiem, że to co jest dla Twojego bloga lub firmy dobre dzisiaj, może już takie nie być jutro. Warto uczyć się nowych rzeczy, aby móc iść na przód z podniesionym czołem, pomysłami i zaangażowaniem. Mnie uczenie się nowych rzeczy sprawia ogromną frajdę i otwiera nowe horyzonty. Dzięki niemu jestem tu gdzie jestem mimo, że nie wiedziałam gdzie mnie zaprowadzi.

rozwój bloga i biznesu

Pin it! Przypnij powyższe zdjęcie, aby łatwo wrócić do artykułu lub podzielić się nim.

PODSTAWY GRAFIKI

Nie omijaj tego akapitu tylko dlatego, że tytuł wydaje Ci się niedorzeczny. Jeżeli opanowałaś edytor tekstu to odrobina ćwiczeń pozwoli Ci opanować również obsługę podstawowych funkcji programu graficznego. Po co Ci to? Po to, aby na bieżąco tworzyć grafiki do swoich postów czy aktualizacji w social media. Jeżeli okaże się, że temat Cię wciągnie to możesz projektować własne wizytówki, ulotki i wszystkie materiały dla swojego bloga czy firmy zupełnie sama. Powiesz, że korzystasz z Canvy lub Picmonkey i to Ci wystarcza. Jeżeli z nich korzystasz to dobrze, będzie łatwiej Ci przestawić się na coś bardziej uniwersalnego. Będę zachęcać Cię do tego, ponieważ korzystając z wymienionych narzędzi przez dłuższy czas pewnie jesteś wstanie na wielu innych stronach rozróżnić grafiki stworzone za ich pomocą. Powielają się te same fonty, elementy graficzne, dodatki. Lepiej korzystać z nich niż nie korzystać wcale, jednak jeśli chcesz tworzyć markę, która będzie unikatowa lepiej obrać własny styl.

Oczywiście grafika to nie obsługa programu. To nie wystarczy, aby dobrze projektować. Dlatego obserwuj innych, których prace Ci się podobają, zbieraj inspiracje na Pinterest, lub skorzystaj z gotowych szablonów, które będziesz mogła sama edytować, a które dadzą Ci na początek ramy.

Jak się uczyć i jaki program wybrać?
Sama zaczynałam od bezpłatnego programu do grafiki wektorowej Inkscape. Wpisując w przeglądarkę kurs Inkscape pojawi się przynajmniej kilka stron, któe pomogą poznać podstawy. Kiedyś korzystałam z tego kursuJeżeli temat Cię wciągnie i uznasz, że projektowanie grafiki na własny użytek Cię wciągnęło, warto przestawić się na płatne, ale znacznie wygodniejsze narzędzie jakim jest Adobe Illustrator. Jeżeli nie będziesz pewna czy to dobra decyzja możesz przetestować go przez 30 dni za darmo i w tym czasie zrobić kilka tutoriali

Projektowanie pięknych materiałów dla bloga czy firmy potrafi wciągnąć i może to potwierdzić sporo moich klientek, które często wracają po nowe materiały, ponieważ jak raz się spróbuje to ciężko przystać na bylejakość:)

FOTOGRAFIA

Mam wrażenie, że bez fotografii w tej chwili nie ma nic. No może trochę przesadzam, jednak prawda jest taka, że wpis opatrzony pięknymi zdjęciami, często wzbudzi większe zainteresowanie. Dobrze sfotografowane produkty znacznie łatwiej sprzedać. Komunikując się wirtualnie, często robimy to za pomocą obrazów. Wbrew temu co możesz usłyszeć od niektórych wcale nie musisz posiadać profesjonalnego sprzętu, ale powinnaś nauczyć się wyciskać maksymalnie ile się da z tego co masz. Mając cierpliwość i poznając mechanizmy rządzące fotografią jesteś wstanie znaczenie ulepszyć tę płaszczyznę swojego bloga czy biznesu.

Gdzie się uczyć?
Tu pewnie Cię nie zaskoczę swoim poleceniem – warto odwiedzić dział fotografia na blogu Jest Rudo. Natalia tłumaczy wszystko w jasny sposób, a do tego napisała już wiele na ten temat, więc jak wpadniesz w wir czytania to szybko nie przestaniesz.

JĘZYK

To już banał. Od dziecka pewnie słyszysz, że uczenie się języków przyniesie Ci same korzyści i wiesz co? Ci którzy to powtarzali mieli rację:) Dzięki znajomości języków obcych świat staje się bardziej dostępny. Doskonalenie języka, szczególnie angielskiego, może otworzyć  zupełnie nowe drzwi.  Wyobraź sobie, ze możesz zacząć pozyskiwać zlecenia zza granicy. Po co Ci one? Np. po to, aby zarabiać więcej – możesz zaoferować wyższą cenę niż polskim klientom i nadal być konkurencyjna z punktu widzenia osoby z Niemczech czy Anglii. Nagrywasz filmiki, piszesz bloga? Wyobraź sobie, że robisz to samo tylko w języku angielskim i porównaj jak bardzo zwiększa się pula potencjalnych odbiorców. Tworzysz szkolenia, oferujesz konsultacje…można długo wymieniać.  Dlatego warto doskonalić znajomość języka, a w szczególności umiejętność swobodnej konwersacji i akcent – z tym zwykle u nas najgorzej.

Jak i gdzie się uczyć?
Możliwości jest mnóstwo, zaczynając od samodzielnej nauki na wyjazdach zagranicznych kończąc. Przypomnij sobie czego sama już próbowałaś i jakie skutki to przynosiło. Jeżeli chcesz sówj blog lub biznes szybko przenieść na następny poziom, nieocenione mogą być zajęcia z native speakerem. Kurs 1 na 1 lub intensywny, wyjazdowy kurs językowy jest idealnym rozwiązaniem, jeżeli zależy nam na szybkich efektach.

Oba wspomniane rozwiązania i znaczenie więcej oferuje np. Angloville (http://angloville.pl/), warto sprawdzić czy znajdziecie coś dla siebie. To co mi się spodobało u nich to fakt, że aby szkolić język w naturalnych warunkach wcale nie trzeba pakować paszportu. Czy oglądając początek tego filmiku czujecie jakby mówili o Was?:)

Wymienione rzeczy to moje TOP 3, choć dodałabym do nich jeszcze asertywność i delegowanie zadań. Ciekawa jestem czy którąś z wymienionych rzeczy już szlifujecie, aby rozwinąć swój biznes lub blog? A może poszłyście w innym kierunku? Koniecznie napiszcie w komentarzach!

Ściskam
Karolina


logo grafik identyfikacja wizulana blog

[FM_form id=”5″]