Niektórzy uważają, że wizytówki nie są niezbędne, a inni nie ruszają bez nich z domu. Osobiście lubię mieć wizytówki przy sobie i swoje stworzyłam zaraz po zaprojektowaniu nowej koncepcji dla swojej marki. Wciąż bardzo je lubię, oddają klimat mojej firmy i bloga oraz zawierają minimalną ilość informacji, jednak zupełnie wystarczającą, aby zainteresowana osoba do mnie trafiła. Dzisiaj nie chcę opisywać zalet posiadania wizytówki, ale chcę pomóc tym z Was, które chciałby zaprojektować swoją. Nawet jeżeli nie zamierzasz zajmować się tym sama to ten wpis również jest dla Ciebie – zlecając to komuś będzie Ci łatwiej określić swoje oczekiwania.
DLACZEGO PROJEKT WIZYTÓWKI JEST WAŻNY?
Wiele drukarni proponuje projekt w cenie druku, bądź wykonuje go za stosunkowo niewielką opłatą. Skorzystała z tego moja mama, nie chcąc córce głowy zawracać. Co otrzymała w zamian? Wizytówkę, która była „w porządku”. Nie wyróżniała się, przekazywała podstawowe informacje. Nie mówiła jednak nic o jej firmie, w żaden sposób się z nią nie kojarzyła. Wykorzystano jako grafikę clipart z lat 90-tych i podstawowe fonty. Kolejną partię dostała ode mnie w swoich kolorach firmowych, z grafikami, które pasują idealnie do jej branży. Nowe wizytówki ma wydrukowane na dobrym papierze i jednoznacznie przywodzą na myśl jej sklep. Oczywiście może zdarzają się drukarnie, które mają zaangażowanych grafików, nie znam przecież wszystkich).
Dlaczego zainterweniowałam? Ponieważ wiem ile wysiłku i pracy wkłada w tworzenie swojej firmy i chciałam, aby wizytówki to odzwierciedlały. Nie chciałam, aby mówi jej klientom, że to co oferuje jest przeciętne i nijakie- bo takie nie jest. W tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy czy bloga chodzi właśnie o to, aby podkreślała prawdziwą wartość marki. Niestety zaprojektowana bez serca i wydrukowana na kiepskim papierze, może nieść za sobą zupełnie inne przesłanie, a tego przecież nie chce żadna z nas, prawda?
[Tweet „Identyfikacja wizualna ma za zadanie wydobyć prawdziwą wartość Twojej marki.”]
CO UMIEŚCIĆ NA WIZYTÓWCE?
Zwykle doradzam umiar w ilości informacji umieszczanych na wizytówkach. Zastanów się co najbardziej chcesz na niej przekazać i nie umieszczaj na niej wszystkiego. To, że większość osób np. podaje numer telefonu nie znaczy, że Ty też musisz. Na mojej go nie ma, ponieważ rzadko mam komfortowe warunki do rozmowy (wiesz pracuję w domu, a obok dzieci biegają) i wolę kontakt mailowy. Zastanów się gdzie ma trafić obdarowana wizytówką osoba i co powinna o Tobie wiedzieć. Dla mnie wystarczające jest, aby trafiła na tę stronę, ponieważ tu znajdzie wszystko zaczynając od mojego portfolio i oferty po linki do mediów społecznościowych.
TECHNICZNE ASPEKTY PROJEKTU.
Decydując się na samodzielne projektowanie musisz pamiętać o kilku ważnych aspektach. Zacznij od wyboru programu. Sama projektuję wizytówki w Illustratorze – dla mnie to najwygodniejsze narzędzie. Można też to zrobić np. w Photoshopie czy nawet w bezpłatnych programach. Jednak zachęcam do tych narzędzie, ponieważ możesz ściągnąć je legalnie i bezpłatnie na okres próbny, który w zupełności wystarczy, aby przygotować projekt (darmowy Illustrator i Photoshop tu – klik). Aby całe zadanie Ci ułatwić przygotowałam do pobrania darmowe szablony wizytówki (szczegóły na końcu wpisu). O czym więc musisz pamiętać projektując wizytówkę samodzielnie?
- Wymiary standardowo w Polsce to 50×90 mm ( w części drukarni wydrukujesz również 55×85 mm)
- Do wymiaru wizytówki dodaj 2-3 mm spadu. O tyle z każdej strony powiększ wymiar projektu, a jeśli używasz Illustratora dodaj wielkość spadu w opcjach.
- Elementy graficzne przylegające do krawędzi powinny być przeciągnięte na obszar spadu. Cięcie wydruków nigdy nie jest precyzyjne co do milimetra, a dzięki temu zabiegowi nie zaskoczy Cię biała obwódka tam gdzie miała być grafika.
- Fonty nie mogą być za małe. Przyjmuje się, że minimalna ich wielkość to 7 pkt. Mniejsze też da się odczytać, jednak jeśli nie musisz nie używaj mniejszych.
- Dodając elementy rastrowe (takie, które mają piksele, nie są wektorami) np. zdjęcia. zadbaj, aby miały wysoką rozdzielczość, 300 dpi. W przeciwnym wypadku drukarnia może odrzucić plik, a jeśli zaakceptuje do wydruk może być nieostry.
- Fonty zamień na krzywe (Illustrator) lub kształt (Photoshop). Dzięki temu drukarnia nie musi instalować fontów, których użyłaś w projekcie, a Ty masz pewność, że tekst będzie wyglądał tak jak zamierzałaś.
- Dane umieść w odległości min. 3 mm od krawędzi wizytówki, aby uniknąć ich przycięcia.
- Sprawdź w swojej drukarni czy ma jakieś dodatkowe wymagania co do projektu i jakiego rodzaju pliki przyjmuje. Zwykle odpowiednie będzie zapisanie projektu w formacie pdf.
CO JEŚLI NIE CHCESZ PROJEKTOWAĆ SAMA?
Zostaje Ci w takiej sytuacji wybranie właściwej osoby, która zrobi to dla Ciebie. Świetnie, jeśli możesz zobaczyć portfolio i inne realizacje. Będziesz czuła czy osoba, która to stworzyła nadaje na takich samych falach, czy będzie wstanie oddać klimat Twojej firmy lub bloga. Jeśli lubisz moje projekty będzie mi niezmiernie miło, jeśli postanowisz ze mną pracować. Gotowy projekt mogę również dla Ciebie wydrukować, a Tobie zostanie tylko oczekiwać na przesyłkę. Tu znajdziesz szczegóły dotyczące wizytówek.- KLIK. Jeśli to co robię nie przemawia do Ciebie to może lubisz styl rysunków Gosi Zimniak, albo ilustracje Weroniki z Mavelo? Z tego co wiem obie czasami też projektują wizytówki. Wybierz to co serce Ci podpowiada, abyś swoje wizytówki mogła wręczać z dumą:)
DARMOWY SZABLON WIZYTÓWKI DO POBRANIA
Pin it! Przypnij powyższą grafikę, aby łatwo wrócić do tego wpisu.
[Tweet „Darmowy szablon wizytówki do pobrania.”]
Tak pisałam wcześniej dla tych z Was, które same chcą zmierzyć się z zaprojektowaniem wizytówki przygotowałam szablony do Illustratora i Photoshopa. Dzięki nim nie będziecie musiały zastanawiać się jak ustawić spady, w jakiej odległości od krawędzi umieścić dane itp. Do szablonów załączyłam też krótką instrukcję. Szablony dostępne są w mojej DARMOWEJ BIBLIOTECE. Jeśli subskrybujesz mój newsletter to hasło znajdziesz w ostatniej wiadomości. Jeśli jeszcze nie masz dostępu do biblioteki darmowych materiałów, które pomogą Ci zadbać o Twój biznes i blog możesz to nadrobić zapisując się poniżej.
[FM_form id=”5″]
Ściskam
Karolina
Właśnie kończy mi się pierwsza partia moich wizytówek i niebawem zabiorę się za projektowanie drugiej. Nie mogę się doczekać! 🙂
Twoje są piękne! Bardzo mi się podoba, że informacje zawarłaś na jednej stronie, a druga jest zadrukowana wzorem. Z pewnością na żywo prezentują się jeszcze lepiej! 🙂
Link w bibliotece odsyła do pola logowania do WP 😉
Ups. Zaraz bede w domu i naprawię:)
Już działa! Dzięki:)
🙂
Karolina, dobra duszo, bardzo dziękują za polecenie. Myślę, że oprócz identyfikacji dla marek z powodzeniem mogłabyś się zajmować tematami komunikacji i fair play bo niejedna firma mogłaby się od Ciebie uczyć podejścia 🙂
Pierwsze wizytówki zaprojektowałam dla taty i chociaż było to jakieś 7 lat temu to do tej pory cały czas korzysta z tego wzoru 🙂 To ogromna frajda projektować dla najbliższych, mój tato wcześniej drukował na takim teksturowanym papierze wizytówki z worda, to były czasy 😀
Co do projektów od drukarni to mam podobne doświadczenia. Z jednej strony wynika to z potrzeby niektórych klientów – szybko i tanio. Z drugiej strony to trochę psucie rynku, ale to temat rzeka (już nie mówiąc o ofertach na allegro typu logo za 25 zł – to nie żart, sprawdzałam przed chwilą aukcje :))
Lubię styl wizytówek dokładnie taki jak Twój – minimalna ilość informacji, jedna strona graficzna, a druga typowo informacyjna oraz dobrej jakości druk <3 Bo nawet najpiękniejszy projekt słabo będzie wyglądał po wydrukowaniu z Worda 😉
Świetne projekty! 🙂 Wizytówki z prawdziwą klasą 🙂
Wielkie dzięki za polecenie, jesteś niesamowita 🙂 A artykuł bardzo fachowy 🙂
Mnie czeka w najbliższym czasie praca nad moimi nowymi wizytówkami. Tak mam, że z każdą partią nowych wizytówek wymyślam coś innego 🙂
Super sprawa z tym darmowym szablonem wizytówki! Dziękuję Tobie za niego 🙂 Pozdrawiam
Ja również nie wychodzę z domu bez kilku wizytówek w portfelu. Wizytówka to część mnie samej. No i nie ukrywam przekonałam się na własnej skórze, że nadmiar informacji szkodzi, a mała czcionka jeszcze bardziej.
Bardzo przydatny post :)! W tym roku planuję wreszcie zaopatrzyć się w wizytówki, jednak chcę je zaprojektować samodzielnie, używając do tego kilku moich kolaży, aby otrzymujący mogli wybrać, która wersja podoba im się najbardziej, albo dostawali tą, która odzwierciedla to, z jakiego powodu są moją działalnością zainteresowani (blog, kolaże, teksty). Jako, ze planowałam w najbliższym czasie nabyć wersję próbną PS-a i Ilustratora, z radością wykorzystam Twoje pomoce. Dziękuję! 🙂
A ja akurat siedzę i obmyślam swoje wizytówki. Bardzo dziękuję za post.
Minimalizm świetnie sprawdza się w tym przypadku. Bardzo nieprofesjonalnie wyglądają wizytówki, na których trudno znaleźć podstawowe dane 😉
Ja nie korzystam z worda jeśli chodzi o wizytówki. Jest przeciez tyle innych darmowych programów, które w prosty sposób pokierują Was gdzie co i jak zrobić. Na przykład dopiero co ale próbuje z programem 4create. Nie jest zły jak na pierwszy rzut oka.
Super projekt, widać duże doświadczenie! A jeśli będzie potrzeba wydrukować to zapraszamy do naszej drukarni Internetowej http://www.smartbe.pl 🙂