Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę jak ważna jest dobrze przygotowana koncepcja identyfikacji wizualnej i że samo logo to często za mało. To jak marka się prezentuje jest pewną obietnicą. Jaka to obietnica zależy od naszych celów i misji. Jednak źle dobranie kluczowych elementów, ich przypadkowość lub nieadekwatność może sprawić, że to co oferujemy (czy to produkty, usługi albo treści blogowe) będzie postrzegane jako mniej wartościowe niż jest w rzeczywistości. Niedbałość w wizerunku marki będzie przekładana na inne obszary naszej działalności. Oceniamy po wyglądzie i tak jesteśmy oceniane, bezwzględu czy się na to godzimy czy nie. Chcąc realizaować ambicje, a nie tworzyć tylko hobbystycznie, trzeba zadbać, aby to jak jest postrzegany nasz blog czy biznes było adekwatne do tego co oferujemy.  Tworzysz wartościowe rzeczy i chcesz, aby tak też były postrzegane.

IDENTYFIKACJA WIZUALNA DLA BLOGA I BIZNESU LOGO

Pin It! Przypnij tę grafikę, aby łatwo wrócić do tego wpisu.

Na końcu tego wpisu zaproponuję coś co pozwoli lepiej poznać Ci Twój biznes i/lub blog.

Dzisiaj pierwszy raz zapraszam Cię za kulisy mojej pracy. Możesz zobaczyć jak tworzę adekwatne koncepcje identyfikacji wizualnej mające znaczenie, odzwierciedlające aspiracje i misje na przykładzie projektu dla powstającej marki odzieżowej.  Zobacz jak to robię, zainspiruj się i przełóż to na swój grunt. Tak wygląda finalna tablica marki. W dalszej części pokażę Ci jak krok po kroku przebiegała praca nad tą koncepcją.

identyfikacja wizualna logo

Zdarza się, że zaczynam współpracę od projektu logo, a kończy się na znacznie szerszej koncepcji. Tak było właśnie w przypadku wspołpracy o której dzisiaj będę pisała. Stworzenie pełnej  koncepcji identyfikacji jest dość czasochłonne i często pozwala mi poznać bliżej klientkę. Nie mogę się doczekać, aż Magda rozpocznie swoją działalność i może podzieli się na łamach Żyj Kochaj Twórz swoją inspirującą historią. W każdym razie zdradzę tylko, że to odważna babka, która ma jasną wizję i dzięki temu nasza współpraca poszła tak gładko.

POCZĄTEK WSPÓŁPRACY

Zaczęło się od tego, że Magda do mnie napisała. Zwykle na początku przesyłam zeszyt ćwiczeń, pozwalający klientce przepracować pewne tematy i docelowo stworzyć wartościowe wytyczne do projektu. Magda miała jednak bardzo klarowną wizję tego jaka ma być marka odzieżowa, którą tworzy. Sama uważała, że to co mi napisała było chaotyczne, jednak dla mnie niemal od razu wyłonił się docelowy obraz. Najważniejsze wytyczne były następujące:

  • nazwa to ‚Kongle design’ („kongle” po norwesku to „szyszka”)
  • to jest logo dla marki odzieżowej, na początek dziecięcej, potem, jak dobrze pójdzie, i dorosłej. Skierowanej na rynek norweski (czyli – lubiący wyszukaną prostotę)
  • logo powinno kojarzyć się z naturalnymi surowcami, jakością, stylem, nowoczesnością, indywidualizmem; chciałabym, żeby logo było skandynawskio-polskie (chcę, mimo mieszkania i pracy w Norwegii, podkreślać subtelnie swoje pochodzenie)
  • chciałabym znaczek – szyszkę, bardzo graficzną, nowoczesną oraz napis Kongle z malutkim „design” gdzieś pod spodem
  • szyszka powinna móc egzystować osobno, czyli albo jako znaczek doszywany do ciuszków, albo po prostu znaczek, z jakim marka by się kojarzyła – czyli musi być prosta, z możliwością wykorzystania jej do wyrobu metalowych zawieszek, albo filc owych znaczk ów, itd N ie musi b yć zb yt dosło wne
  • co do szyszek, najbardziej podobają mi się takie pękate i otwarte
  • kolory – szary, czarny, biały, zielony (głównie szaro-czarny, z jakąś nutką zieleni), mo że też być nuta starego złota

LOGO

Powyższe wytyczne dotyczyły logo. Jednak, jeśli spojrzysz na jego projekt zauważysz, że nie zawarłam w nim wszystkiego o czym pisała Magda. Dlaczego? Powód jest prosty i ważne, abś wzięła to do serca. Logo to tylko jeden z elementów identyfikacji. Nie zawsze dobrym pomysłem jest zawieranie w nim wszystkiego. Do tego służą inne elementy graficzne, paleta kolorów, fonty i zdjecia. Pozwala to na zachowanie prostoty logo oraz sprawić, że marka będzie rozpoznawana również wóczas, gdy z materiałów marketingowych usuniemy logo. Bez koncepcji ciężko będzie utrzymać spójność wizerunku na wielu płaszczyznach. Łatwo wówczas sięgać po to co aktualnie modne, a nie koniecznie pasuje do naszej marki.

Pracę zaczęłam od stworzenia tablicy inspiracji. Jest ona pomocna, aby upewnić się czy zgadzamy się co do klimatu projektu. Tablica dla Kongle wyglądałą tak:

tablica inspiracji logo kongle

Zaczęłam o stworzenia szyszki. Magda pisała, że ma być ona bardzo graficzna. W pierwszej kolejności przyszły mi do głowy bardzo geometryczne formy. Nie pasowały jednak do koncepcji, która miała odwoływać się do natury. Postawiłam na odwzorować kształt polskiej szyszki jako zarys i wypełnić ją fakturą przywodzącą na myśl beton. Tak wyglądał zestaw propozycji, które otrzymała ode mnie Magda na początku. Szukając fontów wybierałam takie, które będą proste, ale i charakterystyczne zarazem. Zdecydowałam się na ciemną zieleń, która znacznie bardziej kojarzy się z naturą niż czerń.

logo szyszka kongle

Jak widzisz nie różnią się one drastycznie od ostatecznej wersji. Główna zmiana zaszła w szysce, któa otrzymała bardziej wyrazistą fakturę i kolor. Połączyłaśmy fonty z różnych wersji. Po kilku turach kosmetycznych poprawek uzyskałyśmy efekt z który Magda pokochała.

LOGO

KOLORY

Praca nad logo dla marki Kongle zbiegła się z publikacją wpisu w którym pokazywałam koncepcję identyfikacji, którą stworzyłam dla swojej świeżo upieczonej firmy. Bardzo spodobała się Magdzie i postanowiła, że dla swojej marki też chce mieć pełną koncepcję.  W pierwszej kolejności dobrałam paletę kolorów. Magda wiedziała jakie kolory mają znaleźć się w palecie. Odcieni jest jednak tak wiele, że łatwo zabłądzić i pójść w niewłaściwą stronę. Z jedenj strony poszczególne kolory ozwierciedlaja konkretne cechy. Z drugiej ich różne odcienie nadają zupełnie inny klimat. Nie mając szczegółowej wiedzy na temat funkcji odcieni warto na tym etapie wrócić do tablicy inspiracji. Jeśli jest dobrze przygotowana znajdziemy w niej paletę kolorystyczną dla naszej marki.

poleta kolorów identyfikacja wizualna logo

Wskazówka dla Ciebie: Dobrze skomponowana paleta posiada jaśniejsze i ciemniejsze odcienie. Dlatego nawet jeśli chcesz stworzyś jasną i pełną „światła” paletę pamiętaj, żeby zadbać również o ciemne kolory,  których użyjesz np. w tekście na stronie internetowej.

 

FONTY

Kolejnym etapie było dobranie fontów, któe Magda będzie mogła używac na np. na stronie internetowej, wszystkiech materiałach drukowanych itp. W przypadku fontów dla Kongle, oprócz aspektów wizualnych, było ważne, aby obsługiwały polski i norweski alfabet. Na szczęście spełniając to założenie znalazałam takie czcionki jak chciałam. Proste i czyste w formie. Dodatkowo zaproponowałam jedną pisaną ręcznie, ale z zastrzeżeniem używania jej z umiarem, w krótkich adnotacjach mających 1 do 5 słów. Dodatkowo zaleciłam, aby tekst nagłówków i głównego tekstu posiadał zwiększone światło międzyliterowe co daje wrażenie większej przejrzystości.

fonty-identyfikacja-wizualna-kongle

Wskazówka dla Ciebie: nie używaj czcionek z logo w innych elementach, takich jak np. nagłówki itp. Sprawi to, że logo straci na unikalności. Fonty muszą pasować, ale nie powinny być takie same.

 

ELEMENTY GRAFICZNE

Posiadanie unikalnych elementów graficznych przenosi wizerunek naszej marki na wyższy poziom. Ułatwiają tworzenie spójnych materiałów, są kontunuacją logo i same w sobie opowiadają historię oraz budują klimat. Tworząc te elementy dla Kongle wykorzystałam motyw szyszki i tekstury podobne do tych w logo. Nie musi to być jednak regułą, szczególnie jeśli Twoje logo składa się tylko z typografii. 2 wzory tła z szyszkami + 2 tekstury dadzą Magdzie ogromną ilość kombinacji, ponieważ każdy elementy przygotowałam w każdym kolorze z palety. Dzięki temu materiały mogą być zróżnicowane i jednocześnie spójne. Dają możliwość stworzenia np. kolekcji na każdą porę roku. Dzięki temu strona może się zmieniać jednocześnie zachowując cały czas swój charakter.

TEKTURY-odentyfikacja-wizualna-kongle

Wskazówka dla Ciebie: Tworząc elementy graficzne dla swojej marki możesz wykorzystać motywy na które nie ma miejsca w logo, a świetnie nawiązują do całościowej wizji. Zastanów się w jaki sposób możesz je łączyć, aby dać sobie wiele swobody zachowując jednocześnie spójność. Elementami graficznymi mogą być nie tylko tła tekstury, ale również np. ikony czy rysunki.

 

ZDJĘCIA

Magda dopiero tworzy swoją markę. Większość jej zdjęć będzie przedstawiać zapewne ludzi i ubrania z jej kolekcji. Z tego powodu stworzyłam dla niej mini-ściągę, która oddaje klimat przyszłych fotografii. Gdy przyjdzie czas tworzenia zdjęć np. do katalogu nie będzie musiała zastnawiać się jak mają wyglądać. Wystarczy, że pokaże fotografowi przykłady, które dla niej przyfotografowałam.

styl fotografii dla marki identyfikacja wizualna kongle logo

źródło, źródło

Dodatkowo zaproponowałam Magdzie stworznie fotografii bardziej uniwersjalanych, które będzie mogła wykorzystywać już od początku, np. tworząc swoją stronę, okładki społecznościowe itp. Z pomocą przybyła Iza z Bellove Moments, która wykonała dla Magdy zdjęcia szyszek. Dodatkowo użyła igieł, które sprawiają, że zdjęcia są bardziej dynamiczne i nawiązują luźno do stworzonych przeze mnie tekstur.

zdjęcia branding identyfikacja wizualna

Wskazówka dla Ciebie: Szukaj zdjęć, które będą miały taki klimat jaki chcesz uzyskać dla swojej marki. Dobrym posunięciem jest wykorzystaniem na nich kolorów z palety. Warto mieć kilka dobrych fotografii, wybranych z rozwagą, które będziesz mogła wykorzystywać na stronie, blogu, okładkiach social media, wizytówkach itp. Uatrakcyjnią całość i sprawią, że zacznie żyć. Możesz je szukać na poplularnych portalach ze zdjęciami stockowymi. Osobiście uwielbiam creative market.


Na początku tego wpisu obiecałam, że coś dla Was mam. Zaczynając współpracę przekazuję swoim klientkom zeszyt ćwiczeń. Znajduje się w nim szereg pytań wraz z moimi komentarzami. Rzetelne odpowiedzenie na nie pozwala lepiej poznać swoj blog badź biznes. Stanowi świetny materiał do stworzenia przemyślanych wytycznych do projektu.

Aby otrzymać dostęp do zeszytu ćwiczeń „WIZJA TWOJEGO BIZNESU” i w przyszłości jako pierwsza otrzymywać nowe materiały, wystarczy, że zapiszesz się na mój newsletter.

autoresponder system powered by FreshMail

CHESZ MIEĆ PIĘKNY BIZNES LUB BLOG ALE NIE WIESZ GDZIE ZACZĄĆ?

Masterclass „Odkryj styl biznesu i bloga” to materiał wideo w którym prowadzę Cię prosto do celu. 
Bez owijania w bawełnę. 
Bez zbędnego gadania. 
Konkrety, które mają dać Ci efekt.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Pomogłam Ci lub Cię zainspirowałam?

Podziel się tą stroną z tymi, którzy też na to czekają.